ESB

Empire state building, New Yorks högsta byggnad med 103 våningar och totalt 443 meter hög. Inget för en höjdrädd person som jag direkt, men är man i New York så måste man ju upp i den högsta skyskrapan.

Och jag kan väl så här i efterhand bekräfta att när man väl kommer så högt, så upplever man inte höjden längre. Dessutom var utsiktsplattformarna så inhägnade och säkra att man aldrig kände ens ett uns av svindelkänsla.



Besöket var mycket välarrangerat och turistvänligt, om än inte plånboksvänligt. Att åka upp till 86 våningen kostade 20 dollar per person. Ville man sedan upp till 102:a så fick man lägga ut ytterligare 15 dollar. Klart vi skulle ända upp.

Vi beökte ESB på kvällen och det var ingen kö till biljettkassorna. Hurra! Längre in i labyrinten fram till hissen fanns dock kön... Det tog över en timme att komma fram till hissarna!

King Kong lever fortfarande men rör sig numera innanför väggarna på Empire State Building.


Väl uppe på utsiktsplattformen på 102:a våningen upptäckte jag att min kamera inte höll måttet för kvällsfotografering. Bara en massa suddiga och korniga utsiktsbilder. Ja, ja - även om upplevelsen inte fastnade på minneskortet, så kan ju ingen ta den ifrån oss. :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0